Festo's SmartBird - Robot Burung terbang seperti burung camar sebenar


Mengujakan bila melihat inovasi teknologi yang ada pada SmartBird yang merupakan burung robot yang boleh terbang dengan gerakan hampir menyerupai burung sebenar dan model burung ini memiliki kualiti aerodinamik yang sangat baik dan kelincahan ekstrem seperti burung yang sebenar. Dengan SmartBird, Festo si pembuatnya telah berhasil dalam menguraikan kemampuan penerbangan burung ke dalam teknologi yang boleh kita manfaatkan.

Burung robot ini membawa Teknologi bionik, yang diinspirasikan oleh burung camar Hering dengan dua sayap canggih 2 meter panjang, Lebih-lebih lagi, robot ini juga mampu take off dan landing sendiri, tetapi juga boleh dikawal dan dipantau dari jauh menggunakan radio ZigBee.

Sayapnya tidak hanya bergerak ke atas dan ke bawah, tetapi juga berputar pada sudut tertentu. Hal ini dimungkinkan oleh unit drive aktif diartikulasikan torsional, yang dalam kombinasi dengan sistem kawalan yang kompleks mencapai tahap efisien yang belum pernah terjadi sebelumnya  dalam operasi penerbangan. Festo telah  berhasil untuk pertama kalinya dalam menciptakan sebuah adaptasi teknik energi efisien model dari alam ciptaan ilahi.

Robot ini memiliki bahan material carbon fiber dan kawalan elektronik  dengan berat hanya 0.4 kilogram saja. Festo telah  mendemonstrasikan teknologi yang menggambarkan kecanggihan robot yang boleh terbang: SmartBird aerodinamik sangat efisien, bahkan ia boleh memutar kepalanya seperti burung camar dan melakukan gerakan aerobatik. Lihat video dibawah


Tetapi jika Anda berpikir tentang implikasi yang lebih besar dari Robot ini, kemungkinannya cukup mengujakan: Bayangkan sebuah pesawat robot perisikan pada teknologi ini, dikemas dengan sistem GPS yang ultra-ringan, bateri yang tahan lama dan kamera beresolusi tinggi dan mikrofon.Jadi banyak rahsia dapat dikumpulkan oleh burung robot ini.

Ulasan

  1. camne nak follow awak? sy x jumpa benda tuh. hehe
    buta IT

    BalasPadam
  2. Awak add je fb saya tu..kadang2 saya update je kat fb secara ringkas... harapa bermanfaat

    BalasPadam

Catat Ulasan

SILA KOMEN YE LEPAS BACA

Catatan popular daripada blog ini

XiMAX HandPhone Jenama buatan Malaysia

FREE Sound Effects

Kongsi fail dengan mudah menggunakan WeTransfer