Back Up/Restore Hard Drives And Partitions With CloneZilla Live


Tutorial ini akan menerangkan bagaimana anda boleh backup dan restore Hard Drives And Partitions dengan CloneZilla Live. CloneZilla Live adalah satu Linux Live-CD yang anda boleh gunakannya terus tanpa install ke dalam komputer anda; ia berfungsi backup/restore hardisk dan partition menyerupai Norton Ghost. Ia boleh Mewujudkan imej-imej yang dimampatkan dan boleh dipindahkan atau berkongsi menggunakan Samba-, SSH-, atau pelayan NFS atau untuk disimpan ke dalam USB drive.

Pertama sekali Saya tidak memberi jaminan jika ada apa-apa masalah yang berlaku,tetapi saya harap tutorial ini boleh kita sama-sama berbincang di sini.

1. Dapatkan CloneZilla Live versi stable 1.2.1.23 di SINI dan burn/ ke dalam CD.


2. Membuat hard drive image.

Seterusnya anda masukkan CD
CloneZilla Live pada CD-rom anda,sebelum itu,pastikan anda sudah setkan first boot CD-rom pada BIOS anda.Tekan Enter.

Paparan pertama Clonezilla


Pilih Bahasa pilihan anda.


pilih keybord anda


Pilih start clonezilla

saya mahu buat image pada hard drive saya.oleh itu saya pilih














Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

XiMAX HandPhone Jenama buatan Malaysia

FREE Sound Effects

Kongsi fail dengan mudah menggunakan WeTransfer